אחינועם שוב ‘נופלת קורבן’ בדרכה מרומא לירושלים

לאחינועם ניני, רודפת הצדק והשלום, בעלת הלב הרגיש שלנו לא הייתה שום בעיה מצפונית או אידיאולוגית לשיר לקהל חי של 100 אלף איש ולהקדיש לאפיפיור ג’ון פאול השני אב הכנסייה הקתולית שיר שכולו חגיגה נוצצת של שירה קדושה וברכת פרי בטנה של ‘מרים הקדושה’, ‘אם האלוהים’, שהיא תתפלל עבורנו, בני האדם, החוטאים, הנגועים בחטא הקדמון הפאוליני.

.

בתפיסתה הליברלית והמתקדמת של אחינועם שיר קדוש שכזה ודאי ראוי מאוד, ביחוד כשהוא מזמן עמו את הטוב של התקשורת האיטלקית והאירופית ועוד שורה ל-C.V בוויקיפדיה ומקום בתהילת עולם לצד מלחכי הפנכה ההיסטוריים לאפיפיור, אבי הממסד המושחת ביותר בהיסטוריה המערבית, שינק את כל שורשי תרבותו מעולם הרוח היהודי ואת היהודים רדף באכזריות שלא נופלת מזו של דאע”ש לאורך כל ימי ההיסטוריה של אירופה.

אלו מילות האופרה שהקדישה אחינועם לאפיפיור ‘אווה מריה':

.
“שלום לך מרים, מלאת החסד,
ה’ עִמך,
ברוכה את בנשים
וברוך פרי בטנך, ישוע
מרים הקדושה, אם האלוהים,
התפללי בעדנו, החוטאים,
עתה ובשעת מותנו.
אמן”

.

אולם ב-2013 שאחינועם הוזמנה לשיר את ‘ירושלים של זהב’ של נעמי שמר בקונצרט יום ירושלים, היא, על דעת עצמה, מתוך אקט של התרסה ומחאה פוליטית, החליטה להשמיט את הבית שמתייחס לשיבה לירושלים שהוסף לשיר אחרי כיבושה מחדש ב-67.

אלו מילות הבית שזעזעו את מצפונה העדין של אחינועם:
חזרנו אל בורות המים
לשוק ולכיכר
שופר קורא בהר הבית
בעיר העתיקה.

ובמערות אשר בסלע
אלפי שמשות זורחות
נשוב נרד אל ים המלח
בדרך יריחו.

.

כנראה שאחינועם חשה הזדהות כל כך חזקה עם השיר שהקדישה לאפיפיור כך שחשה על בשרה ממש את ‘החטא הקדמון’ ושירת המילים ‘שופר קורא בהר הבית בעיר העתיקה’, מקום משכנו של בית המקדש המוזכר שוב ושוב בתורה, מעלה בושה, כלימה, תוגה וזעזוע עמוק בנפשה העדינה של אחינועם.

כאן צריך להדגיש – ללא הבית הזה, השיר של נעמי שמר כולו מקבל משמעות של שיר של תקווה בעל ציביון גלותי.

אחינועם זה עתה שבה שוב הביתה ממסע הופעות מהארץ האהובה עליה, איטליה, ששם היא כנראה זוכה לאהדת ההמונים והוותיקן. ומיהרה לדווח שהיא ‘הותקפה’, בעיתון הארץ לא בזבזו זמן יקר ומיהרו לתרגם את הכתבה הרועשת גם לאנגלית, כדי שהקהילה הבינלאומית תדע אם איזה קופים ברוטאלים יש לה עסק כאן. אם מישהו היה שומע את החדשות בארץ הוא היה מקבל רושם שסוקלים כאן שמאלנים באבנים.

לא דובים ולא יער, שערה מראשה של יני לא זעה ממקומה.
האירוע האלים עצמו עצמו אגב מצטמצם לכדי קריאות גנאי של שני טמבלים ‘עוכרת ישראל’ ו-‘נטפל בך כמו שטיפלנו בגפן’ (שהטיפול בגפן גם היה כמו מיטב המסורת של דאע”ש – זרקו עליו ביצים).

צריך להבהיר, אין מקום לא לאיומים, לא לקללות ולא לאלימות. מי שמשתמש באלימות מילולית או גרוע מכך פיסית – יש להוקיע אותו מכל וכל, הוא לא שייך לא למחנה “שלי” ולא “שלה” ולא “שלהם”, זו תופעה שצריך להוקיע.

.

אבל מכאן ועד סערה תקשורתית ‘הותקפה הזמרת’, אם בכל פעם שיהודי היה מותקף כך בארץ ישראל היה מופיע סיקור תקשורתי לא היה זמן שידור למזג האוויר אפילו.

.

notonlypope

ודבר אחרון “Noa”
את מנסה בכל כוחך לשווק את עצמך כ’יותר קדושה מהאפיפיור’
אבל האמת היא, שלא אהבה ושלום בלבך, אלא טינה עמוקה ושנאה רבה.
ורק היא יכולה להסביר את האטימות והצביעות שלך בכל מה שנוגע לנפש יהודי.

על הההצבעה השבטית של מנשקי המזוזות בדימונה, בתקשורת ובבג”צ

איתן אבריאל מציג במאמר בדה-מרקר שני הסברים מדוע התקשורת התגייסה להפיל את נתניהו, השניה היא התגייסות פוליטית ברורה של בעלי שליטה בתקשורת כמו נוני מוזס מידיעות, הנקודה הראשונה והמעניינת יותר היא הנטייה הפסיכולוגית של קבוצות דומות לאמץ עמדות דומות (כלכלנים, ביטחוניסטים, אנשי תקשורת, אנשי אקדמיה, אנשי משפט, מדענים, אומנים), זה תהליך פסיכולוגי זהה בכל קבוצה אנושית שבה הפרט מאמץ את הפרדיגמה השולטת של הקבוצה כדי לזכות בהכרה ובאישור של הקבוצה,

.

דהיינו, יותר מאשר שהקבוצה זקוקה ליצירתו של הפרט, הפרט זקוק לאישורה של הקבוצה כדי לאפשר לו את המרחב הכלכלי / הבמה שבתוכו הוא יכול לפעול, בעיית ההתאמה לקבוצה הופכת להיות חמורה במיוחד בעיקר כאשר הפרט תלוי באופן בלעדי באישורה של הקבוצה לפרנסתו. (מלגת המחיה של המדען, הביקורות החיוביות של האומן מקומץ האומנים השולטים בבועה, האישור המפורש או העקיף אל עורכי העיתון ודסק החדשות לכך שהדעה היא רצויה ו’טובה לארגון’)
.
אמור מעתה, לא רק שההצבעה של אנשי הליכוד היא הצבעה שבטית, אלא הפעילות האנושית רובה ככולה איננה אלא פעילות שבטית ומבחינה זו אין הבדל כלל וכלל בין הפקידים באוצר לבין השופטים לבין אוהדי ביתר.
.
תומאס קון, בספרו ‘המבנה של מהפכות מדעיות’ מסביר את התהוות אחדות הדעה לכדי מה שהוא מכנה ‘פרדיגמה’, שהיא לא רק מקבץ של הנחות יסוד משותפת לכלל הקבוצה, אלא היא מכילה גם את הגדרת הבעיות הרלוונטיות של הקבוצה, את הכלים המתודולוגים של הקבוצה (כלי המחקר), וגם את הגישה הדומיננטית לפתרון הבעיות (אופן המחקר).
.

200px-Hamivne_shel_mahapechot_madayiot
באופן זה יכול קון להסביר כיצד הקהילה המדעית למשל, הצליחה להתעלם באופן גס מתוצאות מחקר שסתרו לחלוטין את ההנחות המוקדמות – המדענים פשוט הניחו שאם התוצאה חורגת מהצפי מעבר לסטיית התקן – הבעיה היא במכשירי המדידה ולא בהנחות היסוד.
.
אולם לעיתים בהיסטוריה נוצר מצב שבו מקרי האנומליה (החריגה בתוצאות הניסוי) הולכים ומתרבים כך שלא ניתן להתעלם מהם – במקרה כזה קמה קבוצה חדשה שמעמידה תיאוריה חדשה שכן מצליחה לכלול את האנומליות בתוך מסגרת הפרדיגמה החדשה שהם מציעים,
מכיוון שהקבוצה שמחזיקה בפרדיגמה השולטת מרגישה מאוימת – מתפתח מאבק ביניהם שאין בינו לבין דיון ראציונלי כלום מן המשותף, המאבק בין הקבוצות דומה מבחינה פסיכולוגית למאבק בין קבוצות דת שונות – מאבק אלים, יצרי, שנובע מתוך מלחמת שליטה של שתי כתות, ותו לא מעבר לכך (אגב קון כן חשב שיש דיאלוג ראציונלי בין הקבוצות)
.
כל עוד האנומליות לא מפסיקות להופיע – יתקיים המאבק במלוא אונו, עד אשר הקבוצה שמצליחה ליישב את האנומליות תתפוס את מקומה של הקבוצה הישנה או עד אשר הקבוצה הישנה תצליח להשליט את דעתה על ידי שלילה הן של הקבוצה החדשה והן של האנומליות – פעולה שדורשת השקעת אנרגיה עצומה ולכן סביר פחות (בתוך תנאים של שוק חופשי) שהיא תצליח.
.
את האנומליה של השמאל אפשר לזהות החל מתהליך אוסלו ועד היום בחוסר נכונות לזהות את המגמות החברתית במזרח התיכון ולקרוא את המפה החברתית מעבר לפרדיגמה. עד כמה מסוגל הימין לתת מענה לאנומליה הזו ועם זאת להכיל בתוכו את המענה לבעיות שהשמאל מתיימר לתת עליהן פתרון, זה כבר נושא לדיון אחר.
.
המקור לכתבה של אבריאל:

http://www.themarker.com/news/1.2596781

הנאום הזהיר והנבון של נתניהו בקונגרס, ג’וש רוגין

הנאום הזהיר והנבון של נתניהו בקונגרס, גוש רוגין

.

A-obama-netanyahu10221

.

הנאום של רהמ ישראל נתניהו אל הקונגרס, אף על פי שהיה עמוס בפאתוס, תוכנן בקפידה על מנת למנוע חשיפה של ידיעות חדשות במומ בין ארהב לאיראן, וגם על מנת להימנע מלציין אלטרנטיבה קונרקטית להסכם.

מבקרים מכוונים את חיציהם אל עבר המחסור בפרטים בנאום של נתניהו, הנשיא אובמה טען שהמנהיג הישראל לא הציע שום אטרנטיבות מעשיותלמומ עם איראן ולמעשה לא חידש שום חדש“.

אך זה היה בדיוק מה שביבי רצה מלכתחילה.

נתניהו חיבר נאום עם השגריר בוושינגטון רון דרמר, שתוכנן מלכתחילה כדי להעביר עקרונות כלליים, מתוך כוונה לעורר הסכמה חוצת מפלגות ולהימנע עד כמה שניתן מלתת לממשל אובמה נשק לתקוף אותו כטיפוס מחתרתי ולא אחראי.

עתה אנו מתבשרים כי האלטרנטיבה להסכם הגרוע הזה היא מלחמה. זה פשוט לא נכון. האלטרנטיבה להסכם הרע הזה היא הסכם טוב הרבה יותר ממנו, הוא אמר.

בדיקה של בית המחוקקים הראתה את החכמה של גישתו של נתניהו, אין הפתעות”, אמר לי הסנטור הדמוקרטי ביל נלסון לאחר הנאום.

.

אני חושב שהנאום הוסיף נופך של מציאות ואנשים יתחילו להכיר בכך שאנו מדברים על הימנעות מהשמדה פוטנציאלית של העם היהודי, הוסיף סנטור רפובליקני מארק קירק, אם לעולם לא עוד אומר משהו, השאלה היא, האם אתה מתכוון להזיז את הישבן בשביל לוודא שהשמדה שכזו לא תחזור שוב לעולם?

.

כל הרפבליקנים ורוב הדמוקרטים חזרו ועמדו והריעו כשנתניהו הזהיר אודות ההתפשטות האיזורית של איראן והתמיכה שלה בטרור, וכשנתניהו הדגיש בנחרצות את האיום של השלטון האיראני על פני ישראל וארהב. כמה מנהיגים דמוקרטים, כולל מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בקונגרס ננסי פלוסי, הארי רייד וריצארד דורבין, סרבו למחוא כף או לקום כשנתניהו דיבר על מה הקונגרס יכול לעשות על מנת למנוע הסכם והסרת הסנקציות.

.

בגיוס כספים פרטי אחרי הנאום, הסנטור הרפובליקני לינדסי גרהאם התייחס להתנהגותה של ננסי פלוסי כהוכחה לכך שהרוב הרפובליקני בקונגרס הוא טוב יותר לתומכי ישראל. האם ראיתם את ננסי פולסי על הרצפה, גועל מוחלט.

גורמים רשמיים המלווים את נתניהו סיפרו לי שמטרתו של רהמ בחיבור הנאום לא הייתה לשנות את דעתם של אלו התומכים במומ, אלא לוודא שבמידה והסכם כן יחתם, הוא יתועד בכך שניסה למנוע זאת. הוא גם ניסה להימנע מלהצית את הלהבות על המחלוקת הפוליטית של הנאום בארהב או בישראל.

אני מביע צער עמוק בכך שיש שרואים את הנאום שלי כאן כפוליטי, זו לעולם לא הייתה כוונתי, הוא אמר, אני רוצה להודות לכם, דמוקרטים ורפובליקנים, על התמיכה המשותפת שלכם בישראל, שנה אחר שנה, עשור אחר עשור. אני יודע שלא משנה באיזה צד אתם, אתם תמיד תומכים בישראל

אחרי ההזהרות המחמירות מהבית הלבן השבוע לגבי חשיפת פרטים מהמומ עם איראן בגנווה, הדבר הספציפי היחידי שנתניהו התיחס אליו הוא שביחס להצעה הנוכחית, איראן תישאר עם אלפי צנטריפוגות וכך שההגבלות על איראן יתפוגגו בעוד 10 שנים.

.

זה משאיר את איראן עם תשתית גרעין נרחבת הנתמכת בפקחים שימנעו את פריצת הדרך לגרעין, הכניעה הזו יוצרת סכנה אמיתית שאיראן תוכל להגיע לפצצה פשוט על ידי הפרת ההסכם, הוא אמר. כעת עשור עשוי להיראות כהרבה זמן בחיים הפוליטים, אבל זה כהרף העין בחיי אומה

.

קירק אמר לי שחשיפת הפרטים האלו הייתה מקובלת, שהרי הפרטים כבר דווחו במלואם על ידי בכירים בממשל אובמה. הממשל מדליף הרבה יותר לניו יורק טיימס מאשר לקונגרס, הוא אמר.

נתניהו לא עודד את הקונגרס להפעיל סנקציות חדשות כנגד איראן, כגון אלו שמוצעות על ידי איפאק.

בנוסף נתניהו המליץ לא לשוב לסנקציות לאחר שכן נחתם הסכם, כי זה רק יעודד פעילות איראנית מרושעת מתחרתית

.

על העולם לדרוש מאיראן שלושה דברים, הוא אמר :תחילה, להפסיק את התוקפנות כלפי שכניה במזרח התיכון.

שנית, להפסיק לתמוך בטרור ברחבי העולם. ושלישית, להפסיק לאיים ולחתור להשמדת מדינת ישראל

שורות אלו זכו לתשואות רמות משני בתי הקונגרס – דמוקרטים ורפובליקנים גם יחד.

באופן כללי, נתניהו נמנע מנאום מעורר מחלוקת, הדגיש שרוב הקונגרס תומך בו, ועזב את העיר מבלי לתת למבקריו אף לו בדל של תחמושת.

אובמה טען שנתניהו לא חידש דבר, אך זו הייתה בדיוק התכנית שלו.

תרגום מאנגלית של מאמר שהופיע בBLOOMBERGVIEW.COM ב3.3.15

גוש רוגין הוא כתב במגזין מדיניות החוץ (FP), וכתב העת רבעון הקונגרס.

https://www.facebook.com/josh.rogin

קישור המאמר במקור:

http://www.bloombergview.com/articles/2015-03-03/netanyahu-s-careful-clever-speech-to-congress