הנוער העובד והלומד


אידיאולוגיה מציינת תופעה פסיכולוגית שהבנתה לעומק עשויה ללמד אותנו רבות אודות המוח האנושי וכיצד הוא פועל, או ביתר דיוק – מופעל, ולשפוך אור על תופעות חברתיות רבות בעולמנו. בדיון הבא אתמקד במונח ‘אידיאולוגיה‘ ובסוכן או השליח שלה ואבקש לנתח אותו לעומק ככל שיעלה בידי. המונח אידיאולוגיה נגזר מהמושג אידאה, המשמש בפילוסופיה כיצוג המנטלי של אובייקט ...

אז החלטת ללכת עם הילדים בכיתה לפעולת שוקולד בקן, יצאת אתה עם כמה חברים מיוחדים מהכיתה. ילדים חכמים, קצת לא מקובלים, אינטליגנטיים, כשרוניים, אתה יודע שאתה והחברים שלך, אף פעם לא באמת הסתדרתם עם “המסגרת” של בית הספר וכל המורים המבוגרים מסביב, תמיד הרגשתם שמשהו חסר, דפוק, ששוטפים לכם את השכל בבית הספר, שרק רוצים ...

כשיצחק רבין ז“ל נרצח אני הייתי בכיתה ח’, בעשר שנים לאחר מכן מכן, שנה אחר שנה, הגעתי לכיכר רבין בחולצה כחולה ושרוך אדום, בשנים הראשונות כחניך עם גיטרה ונרות תוך דקלום שיריו של אביב גפן בתוגת נוער אופיינית, במהלך חוות ההכשרה כקומונר ‘בוגר’ ו’מהפכני’ עם החניכים, ובשנים לאחר מכן בכובעים שונים ובמעגלי השפעה גדולים יותר ...

בדיוק סיימתם עכשיו את חוות ההכשרה? כיתה י“ב? פרק המשימה? השירות הצבאי? מתלבטים האם להמשיך עם החבר’ה בגרעין לשלב הבא? כדאי מאוד שתבזבזו עכשיו עשר דקות בקריאת המילים האלה, עבורכם ועבור עתידכם. בחיבור הזה בכוונתי לאתגר מעט את אחת מהנחות היסוד הרווחות כלפי התנועה וזו מתוך מטרה לאפשר לכם לברר, לשאול שאלות, לבחון ולהגיע למסקנות ...

לקורא החביב החיבור שלפניך הוא מסמך היסטורי, או אפילו עדות ארכיאולוגית. אני שמח להגיש אותו לקורא האנונמי ואני חושב שיש בו חומר שעשוי לסייע וללמד משהו על יחסים בין אנשים, רעיונות, פסיכולוגיה, ובאופן יותר פרטי על תנועת דרור ישראל (להורה ולחניך) וגם בעצם על כל תנועה חברתית אידיאולוגית. הייתי חבר בנוער העובד והלומד משחר נעורי ...

חיבור זה נכתב כביקורת על החיבור של פסח “חזירות וקפיטליזם” שפורסם ב-8.10.2014  באתר של דרור–ישראל, הייתי מסתפק אגב בתגובה קצרה באתר דרור ישראל וכשזו האחרונה נמנעה מטעמים ידועים, החלטתי שכדאי בכל זאת להקדיש לעניין כמה מילים. ראשית, הנה קישור לכתבה המקורית פסח האוספטר, המחזיק בתואר הבלתי מעורער כ‘רכז תנועת דרור ישראל‘ לא מעט מהשנים האחרונות ...